måndag 18 oktober 2010

"favorit i repris" - FORTSÄTTNING från den 17 oktober

Detta hände 1991 - med patrik



"Vi har inte orkat fixa bilen! Men om du kommer hit så är vi tvungna att göra det medan du är här"

...Det visade sig att topplocket skurit och att en reparation med originaldelar skulle kosta minst 12000 kr plus arbete. Återigen har Kenneth brorsa en roll i spelet. Denna gång är det en annan brorsa, bosatt i Luleå. Han har lovat att kolla om han kan fixa ett sk. topplock till halva priset, vilket han också gör till min förtjusning. Jag betalar ju hellre 6000 kr istället för det dubbla. När det gäller topplocket var jag tidigt i kontakt med verkstan i hakkas och diskuterade min lösning med ett begagnat topplock från Luleå. Sagt och gjort. Den levererades till denna gudsförgätna plats vid namn Hakkas och tiden gick.

Det har nu gått tre månader sedan bilen havererade och jag blev strandad och nedfrusen i Hakkas. Jag har varje vecka ringt till verkstan och varit på dem angående min kära bil, men alltid fått samma svar...

- Nää vi har inte hunnit än, men snart så..

Jag är på väg att bryta ihop. Vad är detta? Ska det vara så här? En dag ringer jag och påtalar tidsförloppet som förflutit och jag är nog ganska bitter i mitt tonfall. Här får jag det klassiska svaret..

-"Njaää vi har inte riktigt orkat fixa bilen! Men om du kommer hit så är vi tvungna att göra det medan du är här. Kom hit i morgon så ta vi tag i bilen..."
Morgonen därpå kliver jag på bussen söderut kl. 05.55. Med mig har jag en termos med kaffe och ett par mackor. Lite småmysigt faktiskt, men denna känsla skulle snart gå över! Vi niotiden är jag framme. Jag kliver in i verkstadshallen spännd över att få se grabbarna huka över motorhuven på min bil. Får jag se det? Nix...de sitter och dricker kaffe, högljutt skrattandes.

- Kom in och ta dig en kaffe grabben.

Jag kliver in i personalutrymmet och inser snabbt att hälsovårdsnämnden hade stängt stället innan de ens klivit in. Överallt står det odiskade koppar med oljiga fingeravtryck. På golvet ligger gammalt fikabröd och bordet syns inte för alla porrtidningar (eller herrtidningar som man sa på den tiden)

- Det är bara att ta en kopp!

Jag inser snabbt att jag omöjligt vågar dricka ur en av dessa koppar! Det är som om de aldrig sett en diskborste eller ännu mindre sett diskmedel på nära håll.

- Nja jag har med en egen kopp, säger jag..

Nu brister ett gapskratt ut. Tänk er mig i detta skitiga utrymme med en egen medhavd kopp i handen omgiven av fyra kepaprydda män som formligen hånskrattar mig rakt i ansiktet. Vad ska jag göra? Jag kan inte göra något. Bara ta min mugg och hälla upp lite ljummet kaffe. En halvtimme senare går vi äntligen ut i verkstan. Jag frågar då hur det går och får till svar att v de ännu inte börjat....ÄNNU INTE BÖRJAT! Va f...n jag har ju åkt buss i tre timmar efter tre månaders väntan, för att de skall få eländet gjort. Ännu inte börjat.

Jag sätter mig i ett hörn och väntar. Två timmar senare kommer en kille fram till mig och säger

- Jag är ledsen men det är fel topplock! Den passar inte!

Ångesten över deras inkompetens är nu smärtsamt kännbar! Här är jag nära att bryta ihop. Jag ser framför mig att jag måste åka hem utan bil med topplocksproblemet olöst. Jag har dessutom redan betalat 6000 kr för "reservdelen". Jag kokar också över att de inte kunde kolla om topplocket passade innan njag åkte ner. De hade trots allt ca två månader på sig! Efter 20 minuters diskussion kommer de fram till att de kan köra en variant, med innerbörden att jag i många år framöver skulle få lida av en svårstartad bil.

Två timmar senare är bilen klar, nästan. En av verkstadskillarna ropar åt en "sprinpojke" att han ska springa iväg och köpa motorolja på macken i närheten. När han kommer tillbaka 15 min senare noterar jag att han har köpt olja som kan användas ned till -10 grader. En temperaturgräns som möjligtvis fungerar i Malmö vintertid eller i Kiruna sommartid, men inte nu. Det mest fantastiska är att verkstadssnubbarna inte hajar nått överhuvudtaget. Till slut går jag fram och ifrågasätter oljans lämplighet. Efter lite mummel går de med på att köpa ny olja. En timma senare är det dags att betala kalaset. Den totala kostnaden uppgår till ca 9000 kr. En ansenlig summa 1991, speciellt med tanke på den genomruttna service som jag fått uppleva de senaste månaderna.

Jag känner trots allt en stor glädje när jag sätter mig i bilen för att åka hem. Jag kan inte nog understryka min ångest när bilen inte går att starta! Efter en minut knackar den dock igång, och jag får veta att

- Den kan nog vara lite svår att starta men det ska nog funka!?...

Jag rullar sedan iväg. Motorn knackar och bilen hoppar, men mitt hopp har trots allt återvänt.


patrik


Så här rena var INTE kopparna som erbjöds...

1 kommentar:

  1. Snacka om att man kan bli irriterad för mindre. Skönt att du kunde ta bilen därifrån, dock! Ha det bäst!

    SvaraRadera