fredag 15 oktober 2010

The End...Vad hände med den - med patrik

Minns ni när man var liten? Varje film avslutades tydligt, hårt och koncist med orden "The End". Jag var filmkille redan som liten, så jag upplevde många "The End"-kvällar. Det som slog mig häromdagen var att jag som liten aldrig förstod vad "The End" stod för, vad det betydde. Det är idag en udda tanke, att jag film efter film förnöjt konstaterade att filmen var slut då orden åter dök upp u tv:n, utan att ha den minsta aning om vad de stod för. Jag visste då heller inte hur man uttalade orden utan körde alltid lite halvcoolt med att högt säga TE END (Te, som i drycken Te). Detta var naturligtvis långt före jag behärskade engelskan på ett lika framgångsrikt sätt som jag gör idag :)



Frågan för dagen är när slutade regissörerna trycka in dessa fullständigt meningslösa ord som slutvinjett (för inte rådde det väl något tvivel om att filmen var slut?)? Hur länge sedan var det? 70-tal? 80-tal? eller rent av 90-tal? Vilken film är den sista där orden användes? Den som kan svara på det vinner ett pris. Själv gissar jag på 1986..

Avslutar dagens nostalgiinlägg med en brutal klassiker! Der Kommissar med Falco. En låt som höll, håller och kommer att hålla. En av de låtar där både jag och brorsan delar entusiasmen ända ut i fingertopparna. Som ni ser är klippet en något svajig, halvknackig liveinspelning. Vi ser gärna att ni läsare producerar en egen motsvarighet och mailar in den till nostalgibroderna@live.se (ni får gärna mima till originalet!)
Vi kommer att köra den hårt!

Håll tillgodo


RIP Falco
patrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar