söndag 31 oktober 2010

TV-snurr - med niklas



Mitt i stan bor en kille
som heter Kalle
och Kalle har ett träd

Som han kallar sitt eget
han ligger där uppe
och drömmer och fantiserar om allt möjligt och om Emma

Emma finns bara i fantasin
men hon är fin tänker Kalle

Under trädet sitter morfar och läser tidningen
morfar tycker om att läsa om allt nytt som har hänt

Men Kalle han gillar att mest ligga stilla
i toppen och sakta gungas av vinden


Ja, kan man göra annat än älska den där lilla killen? Kalle i klätterträdet... På juldagen 1975 la han sig för första gången i sitt träd och för många av oss ligger han där fortfarande.

Häromdagen gled jag runt lite på en affär och såg då en dvd med hela serien... På två röda sekunder förstod jag att... Den här vill jag ha! Min lilla grabb skulle introduceras till Kalles värld och han tog till sig serien direkt. Nu sitter vi tillsammans och skrattar åt Kalle. Men framförallt skrattar vi åt hans morfar som är roligare än vad han är rund. Och med tanke på hur rund denne herre är så förstår man vilken tyngd hans humoristiska skönhet har. Som grädde på det feta moset så pryds hans runda huvud av en klassisk "tjockismössa".

Känns så härligt att få sitta med sin efterföljande generation och titta på samma saker som man själv gjorde som liten...

Här har vi ett bra klipp som ger en bra sammanfattning av seriens storhet. Ljudeffekterna och rösterna håller historiskt hög klass. Underbar humor i sin enklaste form. (Missa för bövelen inte födelsedagssången på slutet.)



niklas

3 kommentarer:

  1. hahaha...underbart nostalgiskt klassiskt! Vilka grymma ljudeffekter. Inget idag kan mäta sig med detta. Seriöst. Jag delar din entusiasm om Kalles storhet. Kul att Lukas (grabben din) är med på noterna! /patrik

    SvaraRadera
  2. Haha, ja det är sååå bra :-D

    SvaraRadera
  3. Kalle, vilken kille!
    Jag vill oxå ha serien! :)
    /Petra

    SvaraRadera